حمله ایسکیمی گذرا یا TIA چیست؟

طبق تعریف در حمله ایسکیمی گذرا علامت نورولوژیک دائمی آسیب به مغز در نتیجه آسیب خونرسانی ایجاد نمی شود. در گذشته نورولوژیستها عقیده داشتند که علائم TIA کمتر از ۲۴ ساعت طول می کشد ولی با پیدایش MRI متوجه شدند که خیلی از بیمارانی که علائمشان کمتر از ۲۴ ساعت طول می کشد باز شواهدی از سکته مغزی در MRI نشان می دهد بنابراین تعریف TIA از ۲۴ ساعت به ۱ ساعت و کمتر تبدیل شد ولی باز علی رغم این اصلاح در تعریف TIA دیده شده که درصد مهمی از بیماران بعد از TIA در MRI دارای شواهدی از سکته مغزی هستند، گرچه علائم نورولوژیک دائمی برایشان ایجاد نشده. افتراق بین TIA یا همان حمله ایسکیمی گذرا و سکته مغزی خیلی مهم نیست برای اینکه هر دو این وضعیت ها نشان دهنده اشکال در خونرسانی مغز هستند و بنابراین هر دو این وضعیت ها نیازمند توجه فوری و خاص می باشند.

شیوع TIA در حدود ۲۰۲ نفر در هر صد هزار نفر تخمین زده می شود. در افراد جوان شیوع حدود ۵۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر و در افراد بالای ۷۵ سال شیوع حدود ۶۸۰ نفر در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر تخمین زده می شود. در جمعیت پیر جامعه از نظر شیوع TIA یا همان حمله ایسکیمی گذرا اختلافاتی وجود دارد به طوری که تقریباً حمله TIA در زنان صد برابر کمتر از مردان است.

شیوع TIA یا حمله ایسکیمی گذرای مغزی، قبل از یک سکته مغزی تقریباً ۱۰% تخمین زده می شود. شیوع نسبتاً پایین TIA در استروک احتمالاً ناشی از فاکتورهای متعددی است از جمله پاتولوژی زمینه ای ، مثلاً بیماری عروق کاروتید یا منشا قلبی سکته ی مغزی. همچنین این احتمال وجود دارد که  بیماران حملات TIA به اندازه واقعی گزارش نمی کنند یا اینکه خیلی ساده TIA را چیزی به حساب نمی آورند. بیماران TIA  باید خیلی سریع خودشان را به مراکز پزشکی اولیه یا مراکز اورژانس معرفی کنند. اگر بیمار TIA آلرژی به  آسپرین ندارد باید حتماً  یک آسپرین بالغین را استفاده کند. گرچه احتمالاً علائم خیلی سریع برطرف می شود ولی همچنان ریسک سکته مغزی بالاست. مطالعات در بررسی ریسک حملات قلبی و مرگ عروقی بعد از TIA و سکته ایسکیمیک نشان داده اند که ریسک سکته بعد از TIA حدوداً ۹/۵ درصد ظرف ۹۰ روز و ۱۴/۵ درصد ظرف یکسال خواهد بود. ریسک ترکیب سکته مغزی ، حمله قلبی یا مرگ حدود ۲۱/۸ % ظرف یکسال محاسبه می شود. بنابراین TIA یا حمله ایسکیمی گذرای مغز یک وضعیت جدی است که باید دقیقاً بررسی شود. همچنین TIA یک علامت مهم هشدار دهنده از وجود بیماری عروقی از جمله حملات قلبی در بیماران محسوب می شود. علائم شبیه ایسکمی گذرا می تواند در وضعیت های دیگری مثل تومور ، خونریزی مغزی و همچنین  وضعیت های التهابی مغز رخ بدهد بنابراین در صورت بروز علائم TIA بررسی دقیق جهت افتراق هر یک از این وضعیت ها لازم و ضروری است.