آیا سرگیجه خطرناک است

آیا سرگیجه خطرناک است ؟

چندی پیش بیمار جوانی داشتم که با حالتی از گیجی وارد مطب شده بود، این بیمار با رنگ پریده و علائمی که حاکی از ضعف شدید او بود به مطب مراجعه کرده بود به دلیل شرایط بیمار از منشی خواستم تا زودتر از بقیه به داخل اتاقم هدایت شود، موقع ورود تقریبا به حالت زمین خوردن راه می رفت، بلافاصله پس از معاینه و بررسی عروق مغزی متوجه یک گرفتگی شدید در یکی از رگهای مغز شدم، بیمار به صورت اورژانسی به بیمارستان منتقل و سریعا تحت درمان آنژیوگرافی و استنت گذاری قرار گرفت و خوشبختانه از یک سکته حتمی نجات پیدا کرد. حتما می خواهید بدانید تنها سرگیجه من را به این نتیجه رساند و آیا سرگیجه خطرناک است ؟

در دنباله در حین آنژیو متوجه شدم بیمار قبلا یک سکته خفیف مغزی را از سرگذرانده و احتمالا متوجه نشده، هفته بعد که تقریبا بیمار به حالت سلامت برگشته بود از او خواستم تا برایم از شرایط قبل از آن روز بگوید وی می گفت چند روزی با حالتهای سرگیجه خفیف رو به رو بوده و هفته گذشته برای یک دقیقه در صورت و دستهایش احساس بی حسی و کرختی می کرده است که همانجا مشخص شد سکته خفیف در همان تاریخ رخ داده است.

این بیمار تقریبا یک شانس بزرگ آورده بود که قبل از سکته به مطب مراجعه نموه بود ولی همه اینقدر خوش شانس نیستند بنابراین تصمیم گرفتم تا راجع به سکته و سرگیجه مقاله ای را برایتان ترتیب بدهم، در مقاله ای که در اینجا آورده شده می توانید راجع به علائم سکته بدانید حتما آن را بخوانید

سرگیجه چیست ؟ آیا سرگیجه خطرناک است ؟

سرگیجه حالتی است که در مواقعی باعث احساس چرخش می شود، چرخش سرتان، چرخش اتاق به دور سر و یا حالتهایی که به اصطلاح گفته می شود مغزم به دور خودش می چرخد، این اتفاق در حالتهای مختلفی می تواند اتفاق بیافتد مثلا زمانی که خیلی سریع از زمین بلند می شویم، این حالتها به طور کلی سرگیجه نامیده می شود، حال اینکه آیا سرگیجه خطرناک است یا نه و در چه شرایطی باید نگران باشیم چیزی است که بسیاری از بیماران از من سوال می کنند، جواب همه سوالاتتان را در همین مقاله نوشتم و اگر سوالی برایتان باقی ماند می خواهم که در قسمت دیدگاهها مطرح نمائید تا تمامی آنچه لازم است گفته شود.

اگر بعد از انجام یک حرکت خاص یکی دوبار احساس سرگیجه کردید نگران نباشید زیرا بیشتر وقت ها چنین حالتهایی حاکی از اضطراب، افت قند و یا افت فشار است و اساسا هر نوع سرگیجه ای خطرناک نیست و بر خلاف آنچه که بیماران در اولین قدم فکر می کنند نشانه تومور مغزی و بیماری های خطرناک نیست ولی در عین حال این یک موقعیت جدی است و نباید نادیده گرفته شود.

حتی برخی بیماران به طور مداوم سرگیجه را تجربه می کنند و البته این هم در مواردی خطرناک حاد نیست ولی اگر سرگیجه به شکلی اتفاق افتاده است که زندگی روزمره شما را تحت الشعاع قرار می دهد این وضعیت را به یک متخصص مغز و اعصاب گزارش دهید و حتما یک وقت ویزیت بگیرید.

چه عواملی باعث سرگیجه می شود

در ادامه این مقاله با عنوان آیا سرگیجه خطرناک است باید گفت سرگیجه در اصل حالتی است که بیمار در عین احساس حرکت ثابت ایستاده است و حرکتی از جانب بیمار به آن سو رخ نمی دهد، این حالتها می تواند در شرایط مختلف اتفاق بیافتد، برخی افراد ترس از ارتفاع و سرگیجه ناشی از آن را با سرگیجه اشتباه می گیرند، اگرچه سرگیجه در ارتفاعات هم اتفاق می افتد ولی در اصطلاح پزشکی سرگیجه همان تعریفی را که آورده ام دارد، حالتی از احساس حرکت در زمانی که بیمار در این راستا حرکتی نداشته و یا حرکتی اغراق آمیز در این شرایط را احساس می کند.

سرگیجه به تنهایی و یا یک گیجی و سبکی سر به شکل خفیف در اکثر مواقع بی ضرر است ولی در شرایطی سرگیجه با حالتهایی مانند، دوبینی ، استفراغ، سردرد، ضعف در گفتار، ضعف عمومی، درد در ناحیه های حساسی مانند قلب، بی حسی یک طرفه در بدن و امثال این اتفاق می افتد که در این شرایط سرگیجه می تواند نشانه ای برای فوریت های پزشکی باشد که لازم است سریعتر رسیدگی شود.

شایع ترین علت سرگیجه مشکل گوش داخلی است، گوش تنها یک عضو برای شنیدن نیست بلکه گوش داخلی وظیفه حفظ تعادل بدن را نیز دارد و اگر مشکلی در آن وجود داشته باشد دچار سرگیجه می شوید.

سرگیجه خوش خیم وضعیتی

این حالت به دلیل حرکت ذرات کلسیم در بدن به وجود می آید ، ذرات کلسیم نقش بسزایی را در کنترل تعادل انسان دارند ولی گاهی این ذرات جا به جا می شوند و باعث ایجاد مشکل در تعادل و حالتهای سرگیجه می شوند.

بیماری منییر یا هیدروپس اندولنفاتیک

مرتبط با گوش داخلی است، انقباض مویرگهای خونی، بیماری های اتوایمنی و یا برخی شرایط دیگر که ناشناخته هستند باعث افزایش فشار مایع اندولف شده و همین امر باعث سرگیجه می شود.

نوروئیت وستیبولار

از دیگر دلایلی که با درگیر نمودن گوش داخلی و احتمالا با منشاء ویروسی به عنوان دومین دلیل سرگیجه ها با منشاء گوش داخلی شناخته می شود

دیگر دلایلی که می تواند سرگیجه را به وجود بیاورد

سکته مغزی

اگر سرگیجه شما به همراه سردرد، حالت تهوع، دوبینی، ضعف و گیجی، تغییرات خلقی و یا بی حسی یک طرفه در بدن است باید آن را جدی بگیرید چنین سرگیجه ای می تواند نشان دهنده بیماری های خطرناکی مانند

• سکته مغزی
  • سکته قلبی
  • تومور مغزی
  • آنوریسم مغزی

باشد.

البته سرگیجه در مواقع دیگری هم قابل وقوع است

• فشار خون پائین
  • افت قند خون اضطراب و استرس
  • مصرف برخی داروها

میگرن

درمان سرگیجه در هر بیماری و شرایطی بسته به موقعیتی است که به وجود آورنده آن است، اولین و بهترین کاری که می توانید انجام دهید مراجعه به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب است تا علت سرگیجه مشخص شود و این را هم در نظر بگیرید در شرایط اورژانسی که با حالتهای گیجی و چرخش شدید رو به رو هستید و علائمی مانند حالت تهوع و بی حسی رو به رو شده اید با اورژانس تماس بگیرید.